Varför jobbar inte alla med tjänstedesign?

Kanske för att de tycker att de själva vet vad kunderna behöver. Kanske också för att tjänstedesign är svårt.

Tjänstedesign är svårt på ett sätt som inte går att bemästra med mer fokus, mer resurser, mer excel-scheman — svårt för att det är annorlunda.
Med tjänstedesign jobbar man systematiskt, strukturerat, analytiskt och samtidigt tolkande, empatiskt, kreativt.
Det är en kombination som inte är självklar för oss som är utbildade i teknik och ekonomi, för vi är trimmade i att leta efter siffror och tabeller och diagram och undrar: Var är systematiken? Var är kontrollen och styrningen?
Det går att lära sig tjänstedesign om man bara är öppen för att undersöka andras verkligheter, om man litar på att bra frågor gör jobbet, och om man vågar testa grejer utan att veta i förväg hur det kommer att gå.
I Handbok i tjänstedesign lär vi ut det konkreta hantverket i agil innovation: hur du gör handgripligt, hur du tänker, hur du använder intuition.
Den tar vid där de flesta andra böcker om innovation slutar.

Handbok i tjänstedesign, tredje upplagan, finns i bokhandeln.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.