Taktik för att sätta igång utveckling av en ledningsgrupp

När en ledningsgrupp påbörjar en utveckling mot högre effektivitet och bättre samarbetsförmåga gäller det att den har en väldigt tydlig riktning direkt från start.

Riktning och framåtrörelse är vad gruppen behöver för att bli bättre. Tre taktiska faktorer ger ledningsgruppen riktning:

  • Gruppens uppgift och mål
  • Fungerande kommunikation
  • Reflektion och utvärdering

Gruppens uppgift och mål: För vem jobbar ledningsgruppen, vilken är ledningsgruppens uppgift och vad ska den leverera till organisationen?Ibland går det enkelt att definiera uppgiften, ibland tar det tid. Oavsett är det betydelsefullt att bygga en uppdragskänsla, en gemensam idé om varför ledningsgruppen behövs och vad den ska göra.
Fungerande kommunikation: Ett enkelt och hållbart sätt att kommunicera i ledningsgruppen. Ett samtalsmanér som, förutom inramning, kännetecknas av aktivt lyssnande, öppna frågor, täta sammanfattningar och fördelning av talutrymme.Fungerande kommunikation består av praktiska färdigheter som byggs genom att man tränar, enskilt och i grupp.
Reflektion och utvärdering: En ledningsgrupp som vill bli bättre behöver stanna upp och titta på sig själv. Ta ut distansen lite och prata om hur gruppens arbete fungerar, jämföra det med målbilden, fundera över skillnaden.
Reflektion och utvärdering ska göras ofta och systematiskt, som en rutin, men hoppas många gånger över för att det låg sist på agendan och inte hanns med. Det kan kännas obekvämt i början så vanan behöver få fäste.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.