Kollektiv intelligens, vad är det?

Här utmanar jag övertron på rutiner, regler och processer för att få organisationer och grupper att prestera. I stället lyfter jag fram skickligt samarbete i grupp som är en underskattad kraft för kollektiv intelligens.

Människor i en grupp har med sig en viss mängd kunskap in i gruppen. Kollektiv intelligens är måttet på hur stor del av sin förenade kunskap gruppen använder när de arbetar tillsammans.
Det är förvånande hur lite uppmärksamhet som ägnas i arbetslivet åt vad det är som gör grupper effektiva, smarta, kollektivt intelligenta.
I dagens organisationer finns en stark tro på att strukturer, policies, regler och processer ska säkra kvalitet och effektivitet i verksamheten.
Och samtidigt, det som verkligen spelar roll är hur det går till när människor samspelar på mikronivå.
Jag lyfter fram samarbetsskicklighet som nyckel till kollektiv intelligens och effektiva ledningsgrupper.
Hur skulle det vara om ni kunde öka den kollektiva intelligensen i din ledningsgrupp?
Här är en konkret grej du kan göra: Högpresterande grupper uttrycker sig positivt i sina samtal 15 (femton!) gånger mer än lågpresterande grupper.
Du kan observera hur stödjande och uppmuntrande kollegerna pratar i ledningsgruppen när ni har möte. Och efteråt, med det i minnet, funderar du på vilken roll det spelar hur man pratar i en grupp.
Prata på ett positivt sätt med varandra, så gör kollektivt intelligenta grupper.
Om du vill veta mer om hur man ökar den kollektiva intelligensen och effektiviteten i en ledningsgrupp, skriv till mig här så skickar jag en länk till ett par klipp där jag fördjupar.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.