Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.
När allt fler verksamheter fokuserar på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på utvecklingsarbetet. Användbarhet blir alltmer styrande och kunskap om kundbehov i specifika användningssituationer en verklig konkurrensfaktor.
Kunder och användare bedömer kvaliteten på produkter och tjänster med utgångspunkt i sina användningssituationer och bruksvärdet de söker där. Användbarhet betyder att en produkt eller tjänst när den används möter kundens behov och bidrar till ett bruksvärde.
Kvalitetssäkring av användbarhet definieras i internationella standarder som att utforma en produkt eller tjänst så att användaren: lyckas göra det den tänkt, är nöjd med resultatet den fått och ser tillbaka på aktiviteten med en bra känsla.
Användbarhet som konkurrensfördel
Metoder och kvalitetsverktyg för användbarhet
Det finns beprövade kvalitetsverktyg och internationella standarder med fokus på användbarhet. Med dem öppnar sig nya möjligheter för organisationer att utveckla produkter och tjänster som är träffsäkra, originella och lönsamma. En verksamhet som vill uppnå hög användbarhet behöver förmåga att:
1) Ta reda på mycket om användningssituationerna och kundbehoven.
2) Översätta insikterna till användbara produkter eller tjänster.
3) Prototypa och testa lösningar i verkliga användningsmiljöer.
Kundlyftet utbildar och hjälper organisationer höja sin förmåga att utveckla produkter och tjänster med fokus på användbarhet. Kvalitetsverktygen ingår i en metodik kallad tjänstedesign som stöds av flera standarder inom kvalitet, ergonomi och innovation*.
Kundlyftet utbildar i tjänstedesign
Kundlyftet lär ut metoder för kvalitetssäkring av användbarhet som utgår från kunskap om hur kunderna värderar produkter och tjänster. Kundlyftet har två unika utbildningsprogram i tjänstedesign som löper över flera månader, upp till ett halvår, för att lärandet ska få ordentligt fäste och bli del av en ny organisatorisk förmåga.
Du får direktcoachning under tiden du tillämpar kunskaperna i minst en verklig studie i din ordinarie verksamhet. Du lär dig jobba självständigt med metodiken tjänstedesign längs hela innovationsprocessen, från de breda utforskande kundbehovsstudierna, över de mer fokuserade lösningsnära prototyptesterna i verkliga användningsmiljöer, till införandet av färdigutvecklade lösningar.
* Exempel på standarder från SIS som stödjer användbarhet och tjänstedesign:
Enkelhet att hantera konsumentprodukter -Del 1: Användningssammanhang och användaregenskaper (ISO 20282-1:2006, IDT)
Användbarhet av konsumentprodukter och produkter i offentlig miljö – Del 2: Summativ testmetod (ISO/TS 20282-2:2013, IDT)
Ergonomi vid människa-systeminteraktion – Del 210: Användarcentrerad design för interaktiva system (ISO 9241-210:2019)
Ergonomi vid människa-systeminteraktion – Del 11: Användbarhet: Definitioner och begrepp (ISO 9241-11:2018
Ergonomi – Allmänna riktlinjer, principer och begrepp (ISO 26800:2011)
Kvalitetsledning – Kundtillfredsställelse – Vägledning för övervakning och mätning (ISO 10004:2018, IDT)
Innovationsledning – Ledningssystem för innovation – Vägledning (ISO 56002:2019)