Vad är en ledningsgrupp?

Det är en fråga jag sällan får, men jag ställer den jämt.

Grupperna börjar prata och diskutera, för det har de inte riktigt tänkt på.
Rätt många olika uppfattningar brukar det bli, och jag skriver på tavlan.
— Jaha så ni är en ledningsgrupp, säger ni, men ni har olika uppfattningar om vad det är.
Jag lämnar över mycket till ledningsgrupper att tänka fram själva, men inte det här:
För, en ledningsgrupp är en samling personer i ledande ställning och deras chef, som arbetar i grupp med ledningen för den gemensamma verksamheten.
Några nyckelord: samling, ledande, chefen, arbetar i grupp, ledning, gemensamma.
Det visar sig när jag ställer frågan om vad en ledningsgrupp är att många blandar ihop ledningsgruppens uppgift med organisationens, men de är olika uppgifter.
Likadant med chefens uppgift och ledningsgruppens uppgift, de är inte samma: chefen —vd:n, divisionschefen, förvaltningschefen, styrelseordföranden— har sin uppgift.
Chefen har en ledningsgrupp. Varför?
Med den frågan börjar jag nästan alla mina uppdrag i ledningsgrupper.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.