Det är en fråga jag sällan får, men jag ställer den jämt.
Grupperna börjar prata och diskutera, för det har de inte riktigt tänkt på.
Rätt många olika uppfattningar brukar det bli, och jag skriver på tavlan.
— Jaha så ni är en ledningsgrupp, säger ni, men ni har olika uppfattningar om vad det är.
Jag lämnar över mycket till ledningsgrupper att tänka fram själva, men inte det här:
För, en ledningsgrupp är en samling personer i ledande ställning och deras chef, som arbetar i grupp med ledningen för den gemensamma verksamheten.
Några nyckelord: samling, ledande, chefen, arbetar i grupp, ledning, gemensamma.
Det visar sig när jag ställer frågan om vad en ledningsgrupp är att många blandar ihop ledningsgruppens uppgift med organisationens, men de är olika uppgifter.
Likadant med chefens uppgift och ledningsgruppens uppgift, de är inte samma: chefen —vd:n, divisionschefen, förvaltningschefen, styrelseordföranden— har sin uppgift.
Chefen har en ledningsgrupp. Varför?
Med den frågan börjar jag nästan alla mina uppdrag i ledningsgrupper.