Ny podcast: Kundlyftet ledarskap

I vår nya podd Kundlyftet ledarskap får du som ledare ett lärande i ledarskapets konkreta hantverk. Erfarna chefer reflekterar ärligt om sitt ledarskap och ger dig handgripliga råd att tillämpa direkt med dina följare. Om du är chef eller icke-chef spelar ingen roll, podden är till för alla som leder och påverkar människor.

Ledare och chefer stöter varje dag på utmaningar i sitt ledarskap och söker efter fungerande sätt att: förklara mål, reda ut missförstånd, prioritera krav, stötta de lågpresterande och inspirera de högpresterande.
Dessutom funderar de ständigt på hur de i sitt ledarskap ska få tid att följa upp, lyssna in och finnas där för sina medarbetare.
Chefers vardag är rörig, problemfylld och full av möten. Mitt i den tillvaron söker de efter konkreta, praktiska, beprövade sätt att leda — det är där podden Kundlyftet ledarskap kommer in.

Två avsnitt finns redan publicerade. Nya avsnitt kommer cirka en gång i månaden.

Kundlyftet ledarskap finns på Spotify, Apple Podcasts och Youtube.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.