Ny upplaga av “Handbok i tjänstedesign”

I den nya tredje upplagan av Handbok i tjänstedesign har vi omarbetat och konkretiserat. I avsnitten om arbetsgång och systematik i agil innovation med tjänstedesign finns till exempel checklistor för designprocessens alla steg och processens helhet.

I handboken utgår vi från att kund- och användarcentrerat utvecklingsarbete framför allt handlar om att bygga kunskap om kundbehov. Tjänstedesign är ett lärande med kunden i förgrunden, ett hantverk som behöver tränas och fördjupas för att ge utdelning—handboken är ett redskap för det. Du får 200 sidor konkreta, vetenskapligt grundade metoder och verktyg till din hjälp att bli skickligare i att utveckla lösningar grundade på verkliga kundbehov.

Förståelse för kunden och användaren, som förr var en självklar utgångspunkt i allt utvecklingsarbete, hade efter decennier av specialisering hamnat i bakgrunden.
Men trenden har vänt; ledande managementskolor lyfter fram kundkunskap som ett konkurrensmedel och utbildningar stöps om.

Organisationer som skaffar förstahandskunskap om kundernas och användarnas situation, arbetsuppgifter, bekymmer, strävanden och mål, får ett försprång. Tjänsterna och produkterna de utvecklar blir träffsäkrare eftersom de vet mer än konkurrenterna om vad kunderna och användarna verkligen behöver.
Kundkunskap ger konkurrensfördelar!

Handbok i tjänstedesign, som du hittar i bokhandeln:

  • Lär ut det konkreta hantverket i att utforska kundbehov
  • Kombinerar tvärdisciplinära teorier och metoder till en fungerande helhet
  • Har ett uttalat pedagogiskt syfte för yrkesverksamma praktiker

Läs mer i foldern Handboken på 5 min

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.