Kundlyftet arbetar med att förstärka och lyfta utvecklares unika kompetens. Vår uppgift är att ge verksamhets-, produkt- och tjänsteutvecklare och deras ledare färdigheter för att arbeta på ett nytt och bättre sätt så att kundens röst hörs hela vägen.

Verksamhetsutvecklare

Inom offentlig sektor, till exempel regioner och kommuner, är det verksamhetsutvecklarna som står bakom en stor del av utvecklingsarbetet.
Genom att anamma Kundlyftets tanke får verksamhetsutvecklarna mer kontakt med de människor de är till för och kan tydligare känna att deras arbete gör att någon får det bättre.

Produktutvecklare

Produktutvecklarna finns till stor del inom industri- och IT-sektorerna; de är vana utvecklare som ofta drivs av en passion för tekniken och produkten.
Att systematiskt förstå kundens hela behovsbild ger för produktutvecklarna konkurrensfördelar genom ökad träffsäkerhet och nytänkande.

Affärs- och tjänsteutvecklare

Affärs- och tjänsteutvecklarna finns i många olika branscher och känner ofta sin kund väl.
Ändå skulle många av dem uppnå ökad effektivitet i utvecklingsarbetet genom att ta till sig Kundlyftets metoder och synsätt i att verifiera och prioritera sina kundinsikter.

Företagsutvecklare

Företagsutvecklare är ledare och rådgivare i snabbrörliga utvecklingsföretag och startups där en utmaning är att verifiera kundbehov snabbt.
Tidspress och begränsade praktiska kunskaper i tjänstedesign hindrar dem ofta att arbeta operativt. Men de behöver ha en känsla för kundbehov för att kunna sätta in rätt resurser.

Ledare

Ledarna och beslutsfattarna finns överallt, från första linjens chefer och teamledare till högsta ledning.
Distans till kunder, användare och operativ verksamhet försvårar ledning av utveckling och innovation. Men med kunskap om designtänkande, kundinvolvering och agil innovation blir ledare bättre beställare och uppföljare.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.