Kundlyftet arbetar med att förstärka och lyfta utvecklares unika kompetens. Vår uppgift är att ge verksamhets-, produkt- och tjänsteutvecklare och deras ledare färdigheter för att arbeta på ett nytt och bättre sätt så att kundens röst hörs hela vägen.

Verksamhetsutvecklare

Inom offentlig sektor, till exempel regioner och kommuner, är det verksamhetsutvecklarna som står bakom en stor del av utvecklingsarbetet.
Genom att anamma Kundlyftets tanke får verksamhetsutvecklarna mer kontakt med de människor de är till för och kan tydligare känna att deras arbete gör att någon får det bättre.

Produktutvecklare

Produktutvecklarna finns till stor del inom industri- och IT-sektorerna; de är vana utvecklare som ofta drivs av en passion för tekniken och produkten.
Att systematiskt förstå kundens hela behovsbild ger för produktutvecklarna konkurrensfördelar genom ökad träffsäkerhet och nytänkande.

Affärs- och tjänsteutvecklare

Affärs- och tjänsteutvecklarna finns i många olika branscher och känner ofta sin kund väl.
Ändå skulle många av dem uppnå ökad effektivitet i utvecklingsarbetet genom att ta till sig Kundlyftets metoder och synsätt i att verifiera och prioritera sina kundinsikter.

Företagsutvecklare

Företagsutvecklare är ledare och rådgivare i snabbrörliga utvecklingsföretag och startups där en utmaning är att verifiera kundbehov snabbt.
Tidspress och begränsade praktiska kunskaper i tjänstedesign hindrar dem ofta att arbeta operativt. Men de behöver ha en känsla för kundbehov för att kunna sätta in rätt resurser.

Ledare

Ledarna och beslutsfattarna finns överallt, från första linjens chefer och teamledare till högsta ledning.
Distans till kunder, användare och operativ verksamhet försvårar ledning av utveckling och innovation. Men med kunskap om designtänkande, kundinvolvering och agil innovation blir ledare bättre beställare och uppföljare.

On Key

Relaterat

Ledarskapets nivå 1 och 2: Förebild del 1

Som ledare är du en förebild, de andra tolkar allt du gör och allt du säger. Det ställer krav på dig. Jag berättar hur du bygger en grundhållning för att vara en förebild på ett sätt som stämmer för dig.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Värderingar del 2

Som ledare ska du berätta om dina viktigaste värderingar och ideal, och du ska fråga medarbetarna om deras. Det viktiga är hur du använder värderingar praktiskt och synligt i ditt ledarskap.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Värderingar del 1

Som ledare ska du berätta om dina viktigaste värderingar och ideal, och du ska fråga medarbetarna om deras. Det viktiga är hur du använder värderingar praktiskt och synligt i ditt ledarskap.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Integritet

När du som ledare säger att du ska göra något spelar det roll att du också gör det. När det du säger och gör stämmer i medarbetarnas ögon, då kommer du att uppfattas som en ledare med integritet, och därmed pålitlig och ärlig.