Är tillitsbaserat ledarskap bara en trend?

Ja, tillit har blivit trendigt. Men för att motverka trendigheten och ytligheten, tillåt oss fördjupa begreppet lite.
Tillit kommer alltid att vara viktigt; tilliten är en hårdvaluta som säkrar snabb och effektiv utveckling av ledningsgrupper.
Vi tar det från grunden med en definition: Tillit är en optimistisk förväntan om ett positivt agerande från någon.
Den här optimistiska förväntan om ett positivt agerande från någon grundar människan på en känsla på insidan — vi känner tillit, vi tänker inte fram den.
Tillit uppstår indirekt som en följd av människors positiva handlingar, till exempel uppmärksamhet, konsekvens eller öppenhet.
Vi kan alltså inte göra tillit men vi kan göra bra saker som får till följd att tillit uppstår.
Här är en sån bra sak du kan öva på i din ledningsgrupp: Sammanfatta vad andra säger.
Du lyssnar uppmärksamt och så sammanfattar du vad den andre har sagt, neutralt, lugnt, utan värdering eller kommentar.
Formuleringar som: “Du säger att…”, “Du vill…”, Du undrar om…”, “Du föreslår att…” är enkla och bra inledningar till sammanfattningar.
Tillit kommer alltid att vara viktigt så låt oss göra bra saker som bidrar till det.

On Key

Relaterat

Ny podcast: Kundlyftet ledarskap

I vår nya podd Kundlyftet ledarskap får du som ledare ett lärande i ledarskapets konkreta hantverk. Erfarna chefer reflekterar ärligt om sitt ledarskap och ger dig handgripliga råd att tillämpa direkt med dina följare.

Tre grundmetoder för konflikthantering i ledningsgrupper

Om du vill lära dig hantera konflikter ska du börja med de tre grundmetoderna som hjälper dig att hålla huvudet kallt och gripa initiativet. Med grundmetoderna kan du snabbt förstå en konflikt, hitta fram till konfliktens orsaker och välja rätt åtgärder för att lösa den. I tre kommande klipp får du lära dig om grundmetoderna.