Varför ledningsgrupper misslyckas, del 2
Tre dysfunktioner som gör en ledningsgrupp sämre. Med en blick för vad som sänker gruppens potential kan du välja rätt insats. Avsnittet handlar om dysfunktionen överdriven konsensus i ledningsgruppen.
Tre dysfunktioner som gör en ledningsgrupp sämre. Med en blick för vad som sänker gruppens potential kan du välja rätt insats. Avsnittet handlar om dysfunktionen överdriven konsensus i ledningsgruppen.
Tre dysfunktioner som gör en ledningsgrupp sämre. Med en blick för vad som sänker gruppens potential kan du välja rätt insats. Avsnittet handlar om dysfunktionen överdriven konkurrens i ledningsgruppen.
Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.
Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.