Hur viktigt är klimatet i en ledningsgrupp?

Ett vanligt ämne är klimatet i gruppen, andan, som handlar om den trivsel och trygghet medlemmarna känner att de har med varandra. Klimatet i gruppen har sin grund i en enda sak: tillit, det är gruppens hårdvaluta.

Tillit är att inför andra människor våga. Våga visa sig svag eller osäker, våga medge felsteg eller tvivel, våga be om hjälp — forskarna kallar det att ta sociala risker.
Tillit handlar om att jag vågar visa mig sårbar utan rädsla för att det ska utnyttjas mot mig eller vändas till min nackdel.
Det verkar lätt, i teorin. I praktiken är det svårare — men det går! Och eftersom tillit har direkt koppling till ledningsgruppers effektivitet kan det vara värt att prova.
Du kan börja själv så här: Vid något tillfälle i din ledningsgrupp är du lite mer öppen än du i vanliga fall skulle våga.
Bara lite mer öppen med till exempel en osäkerhet eller ett bekymmer. Ta ett litet steg med en fot utanför komfortzonen.
Kolla sen in vad som händer: studera hur din ökade öppenhet påverkar gruppen.
Jag återkommer i ett annat inlägg med konkreta exempel på att visa öppenhet och en modell som kallas öppenhet-tillit-spiralen. Skriv till mig här om du vill ha det.
Under tiden, prova öppenhet en gång, kanske två.

test

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.