Mediearkivet
Filtrera:

Kundfokus med tjänstelogik
Kundfokus är att flytta uppmärksamheten från sin egen värld till den andres – och hålla kvar den där. Vi har ett bra verktyg från forskningen om marknadsföring.

När behövs inte tjänstedesign?
Tjänstedesign behövs inte när man vet helt säkert att en tänkt lösning fungerar tekniskt och går att använda, att den håller ekonomiskt, och att det finns någon som behöver den. Men hur ofta är man helt säker?

Kollektiv intelligens och uppdragskänsla
I kollektivt intelligenta grupper har alla en klar uppfattning om resultaten de ska åstadkomma tillsammans och hur dessa passar in i den större bilden. Uppdragskänslan märks i deras beteende.

Fyra gruppförmågor för kollektiv intelligens del 2
Kollektiv intelligens byggs upp av fyra gruppförmågor. Förmåga 3: Uppdragskänsla. Förmåga 4: Samspel.

Kollektivt intelligenta grupper investerar i relationer
Relationer är inte bara trevliga och mysiga, för kollektivt intelligenta grupper är de ett måste. Därför investerar de i att lära känna varandras personligheter och kunskaper.

Hur kollektivt intelligenta grupper pratar
I kollektivt intelligenta grupper efterfrågar medlemmarna aktivt de andras funderingar och synpunkter. Men lågpresterande grupper har snävare och mer statiska sätt att prata.

Hur kollektivt intelligenta grupper inte löser problem
Lågpresterande ledningsgrupper går ofta rakt på lösning och riskerar då två misstag: diskutera olika saker och diskutera fel saker.

Fyra gruppförmågor för kollektiv intelligens del 1
Kollektiv intelligens byggs upp av fyra gruppförmågor. Förmåga 1: Reflektion. Förmåga 2: Relationer.

En grundbult för effektiva ledningsgrupper
Jag har blivit alltmer medveten om hur viktigt det är att ta emot och bekräfta vad andra i gruppen säger.
Det finns en enkel teknik för det.