Mediearkivet
Filtrera:
Otraditionellt men grundat ledarskap
Mona Hurtig är rektor för en grundskola. Hon bygger den fysiska och psykosociala miljön enligt sina egna idéer om lärande och ledarskap – tydligt, lagligt, okonventionellt.
ABC-modellen, en grundmetod för konflikthantering i ledningsgrupper
I det här inlägget och i två andra får du grundmetoder att utgå ifrån när du jobbar med konflikter, metoder som du börjar med.
Låta personligheter komma fram
Sara Nordin är en ledare som knyter an till människor och ger dem utrymme. Intervjun handlar om hennes metoder och drivkrafter att stå så mycket i kontakt, samtala, lyssna, kommunicera.
Ledarskap med fokus på gruppen
Patrik Lindberg leder flera agila utvecklingsteam i en stor organisation. Han är en modig och fritänkande ledare som använder sin personlighet och sina kunskaper för att forma en ledarstil som är okonventionell men effektiv. Intervjun handlar om hans metoder och synsätt, framför allt om hans fokus på gruppen.
Vad är en ledningsgrupp?
Det är en fråga jag sällan får, men jag ställer den jämt.
Ny podcast: Kundlyftet ledarskap
I vår nya podd Kundlyftet ledarskap får du som ledare ett lärande i ledarskapets konkreta hantverk. Erfarna chefer reflekterar ärligt om sitt ledarskap och ger dig handgripliga råd att tillämpa direkt med dina följare.
Tre grundmetoder för konflikthantering i ledningsgrupper
Om du vill lära dig hantera konflikter ska du börja med de tre grundmetoderna som hjälper dig att hålla huvudet kallt och gripa initiativet. Med grundmetoderna kan du snabbt förstå en konflikt, hitta fram till konfliktens orsaker och välja rätt åtgärder för att lösa den. I tre kommande klipp får du lära dig om grundmetoderna.
Första regeln vid konflikt i en ledningsgrupp
När en konflikt händer i er ledningsgrupp ska ni fokusera på kvaliteten i samarbetet och inte på själva oenigheten, som får vänta. Konflikter försämrar gruppens
Ett avgörande ögonblick för en ledningsgrupp – den första konflikten
Den första konflikten är ett avgörande ögonblick för en ledningsgrupp. När konfliktsignaler tas emot balanserat och välvilligt stärks tryggheten och tilliten, och det gör gruppen effektivare.