Mediearkivet
Filtrera:
Användbarhet som konkurrensfördel
Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.
Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg
Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.
Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning
När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.
En klar idé om vad man står för och vad man vill
Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.
Ny poddserie: ledarskapets nivå 1 och 2
Ledarskapets nivå 1 är det yttre och nivå 2 det inre som gör ledarskapet mer mänskligt och helt. Det handlar om ditt ledarbeteende.
Ledarskapets nivå 1 och 2: Kontroll och uppföljning
När du följer upp och kontrollerar medarbetares resultat spelar det roll hur du gör. Nivå 2-beteenden drivs av omtanke och välvilja.
Ny serie: Ledarskapets nivå 1 och 2
Ledarskapets nivå 1 är det yttre och nivå 2 det inre som gör ledarskapet mer mänskligt och helt. Det handlar om ditt ledarbeteende.
Projektledning med fokus på uppgiften
Peter Olausson är en projektledare som alltid levererar. Utom ibland, men då på grund av att han inte tog uppdraget alls. Intervjun handlar om ledarskap i projekt. Om att åstadkomma resultat med mycket ansvar men liten formell makt: balansera ett hårt fokus på mål och deadline med en öppenhet för bra idéer och nytänkande.
Synligt-osynligt-modellen, en grundmetod för konflikthantering i ledningsgrupper
Konflikter är jobbiga och röriga. Därför är det svårt att lösa konflikter — men det går, och vill du bli bra på det är det fullt möjligt. I det här inlägget får du en av tre grundmetoder att utgå ifrån när du jobbar med konflikter: synligt-osynligt-modellen.