Är tillitsbaserat ledarskap bara en trend?

Ja, tillit har blivit trendigt. Men för att motverka trendigheten och ytligheten, tillåt oss fördjupa begreppet lite.
Tillit kommer alltid att vara viktigt; tilliten är en hårdvaluta som säkrar snabb och effektiv utveckling av ledningsgrupper.
Vi tar det från grunden med en definition: Tillit är en optimistisk förväntan om ett positivt agerande från någon.
Den här optimistiska förväntan om ett positivt agerande från någon grundar människan på en känsla på insidan — vi känner tillit, vi tänker inte fram den.
Tillit uppstår indirekt som en följd av människors positiva handlingar, till exempel uppmärksamhet, konsekvens eller öppenhet.
Vi kan alltså inte göra tillit men vi kan göra bra saker som får till följd att tillit uppstår.
Här är en sån bra sak du kan öva på i din ledningsgrupp: Sammanfatta vad andra säger.
Du lyssnar uppmärksamt och så sammanfattar du vad den andre har sagt, neutralt, lugnt, utan värdering eller kommentar.
Formuleringar som: “Du säger att…”, “Du vill…”, Du undrar om…”, “Du föreslår att…” är enkla och bra inledningar till sammanfattningar.
Tillit kommer alltid att vara viktigt så låt oss göra bra saker som bidrar till det.

On Key

Relaterat

Ledarskapets nivå 1 och 2: Förebild del 3

Som ledare är du en förebild, de andra tolkar allt du gör och allt du säger. Det ställer krav på dig. I det här avsnittet berättar jag hur du är en förebild genom att visa andra uppskattning i ord och handlingar.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Förebild del 2

Som ledare är du en förebild, de andra tolkar allt du gör och allt du säger. Det ställer krav på dig. I det här avsnittet berättar jag hur du är en förebild genom att bemöta andra respektfullt.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Förebild del 1

Som ledare är du en förebild, de andra tolkar allt du gör och allt du säger. Det ställer krav på dig. Jag berättar hur du bygger en grundhållning för att vara en förebild på ett sätt som stämmer för dig.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Värderingar del 2

Som ledare ska du berätta om dina viktigaste värderingar och ideal, och du ska fråga medarbetarna om deras. Det viktiga är hur du använder värderingar praktiskt och synligt i ditt ledarskap.