ABC-modellen, en grundmetod för konflikthantering i ledningsgrupper

Konflikter är jobbiga och röriga. Därför är det svårt att lösa konflikter — men det går, och vill du bli bra på det är det fullt möjligt. I det här inlägget och i två andra får du grundmetoder att utgå ifrån när du jobbar med konflikter, metoder som du börjar med. 

Sen i andra inlägg fortsätter jag med konkreta sätt att hantera sakkonflikter och personkonflikter. Frågan är: hur bra vill du bli?

Grundmetoderna för konflikthantering är tre:

  • ABC-modellen som ger en snabb första diagnos över en konflikt
  • Synligt-osynligt-modellen som sätter ljus även på det dolda i en konflikt
  • Nivåmodellen som klargör konfliktorsaker och visar på lösningar

En snabb första diagnos

Med ABC-modellen identifierar du snabbt vilka aspekter av en konflikt som är viktigast för att kunna förstå den. Du tar alltid ABC-modellen först för att göra konflikten begriplig och hanterbar så att dina åtgärder verkligen får effekt.
Eftersom varje konflikt är unik behöver du närma dig den på ett öppet sätt. Där är ABC-modellen bra för du skaffar dig snabbt en känsla för situationen genom att dela upp konflikten och titta på en del i taget: A, B och C.
Då kan du förstå vad som händer i just den här konflikten och välja en bra ansats.

Till konfliktens grundorsak

ABC-modellen kallas också konflikttriangeln: A är attityd och står i triangelns nedre vänstra hörn. B är beteende och står i övre hörnet. C är sakfrågan (contradiction) och står i nedre högra hörnet.C: sakfrågan. Konflikt definieras ju som att minst en part har ett behov eller önskemål som inte möts, som blockeras. Och sakfrågan, det är det där behovet som inte blir mött.
Sakfrågan, behovet som inte möts, är konfliktens grundorsak. I all konflikthantering strävar du efter att komma dit, till konfliktens rot där du kan jobba med den verkliga motsättningen.
Nu är inte alltid sakfrågan uttalad eller ens medveten hos parterna, så då behöver du hitta fram till den. Jag beskriver en konkret metod för det i ett annat inlägg

Två hinder

Poängen med ABC-modellen är att sakkonflikten, C-hörnet, kan du bara ta dig an när de två andra, A-hörnet och B-hörnet, är hanterade — för de står i vägen.
Du vill till C-hörnet, sakfrågan, konfliktens grundorsak, för att lösa konflikten. Men om det finns beteenden eller attityder hos parterna som påverkar situationen måste de fixas först.
Skälet till det är att sakfrågan kräver tankearbete och lugn och den förmågan finns inte när man är känslopåverkad, som det blir med destruktiva attityder och beteenden.

Sakkonflikter och personkonflikter

Så när du med ABC-modellen har fått koll på konflikten, då kan du välja hur du ska ta dig an den. Om det visar sig att tyngdpunkten är i C-hörnet, om sakfrågan dominerar, bra, då är det en sakkonflikt.
Om däremot konfliktens tyngdpunkt är i A- eller B-hörnet, eller i båda, då är det mer av en personkonflikt som fordrar en egen metod, den berättar jag om i ett separat klipp.
Du börjar alltid med ABC-modellen för att snabbt få en känsla för situationen så att det du väljer att göra verkligen får effekt. Det handlar om träffsäkerhet och framåtrörelse.

On Key

Relaterat

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Prata om framsteg

Fokus vid uppföljning och utvärdering blir lätt på avvikelser och brister men vänd på det ibland och prata om framsteg: Ge medarbetare känslomässigt stöd genom att titta på det som gått bra och dela den tillfredsställelsen med dem.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Krav och belöning

När du sätter du in kraven i en större ram som handlar om medarbetarnas intressen, behov och ambitioner, då följer de och engagerar sig för att det är något de verkligen vill och önskar, inte för att det är något de måste.

En klar idé om vad man står för och vad man vill

Birgitta “Bie” Holtz är klinikchef i tandvården. Hon prioriterar att vara närvarande och tillgänglig i sitt ledarskap utan att lägga sig i detaljer. Intervjun handlar om hennes ideologi som ledare, hur hon skapat den och hur hon gör för att leva upp till den.