Kundlyftet uppmärksammar World Usability Day 14 november

Användbarhet som konkurrensfördel

Med ökande fokus på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på kvalitetssäkring. Användbarhet blir styrande, kundkunskap en konkurrensfaktor. Verksamheter som vill hänga med i utvecklingen behöver förmåga att utforska användningssituationer, översätta insikterna till träffsäkra lösningar och testa dessa i kundernas miljöer. Kundlyftet utbildar i metoderna, standarderna och kvalitetsverktygen.

När allt fler verksamheter fokuserar på hållbarhet och digitalisering ställs nya krav på utvecklingsarbetet. Användbarhet blir alltmer styrande och kunskap om kundbehov i specifika användningssituationer en verklig konkurrensfaktor.
Kunder och användare bedömer kvaliteten på produkter och tjänster med utgångspunkt i sina användningssituationer och bruksvärdet de söker där. Användbarhet betyder att en produkt eller tjänst när den används möter kundens behov och bidrar till ett bruksvärde.

Kvalitetssäkring av användbarhet definieras i internationella standarder som att utforma en produkt eller tjänst så att användaren: lyckas göra det den tänkt, är nöjd med resultatet den fått och ser tillbaka på aktiviteten med en bra känsla.

Användbarhet som konkurrensfördel

För produkter och tjänster som ska möta kundernas behov och fungera i användning finns flera standarder som vägleder utvecklingsarbetet. SIS, Svenska Institutet för Standarder, är utsett av regeringen att vara svenskt standardiseringsorgan inom ansvarsområdena för ISO och CEN. Användbarhet har stöd i flera standarder, till exempel SS-EN ISO 9241-11:2018 Ergonomi vid människa—systeminteraktion. Kundlyftet utbildar i tjänstedesign, en metodik som består av kvalitetsverktyg och utvecklingsmetoder för kundupplevd kvalitet och användbarhet. Utbildningarnas innehåll grundas bland annat på standarder inom kvalitet, innovation och ergonomi i anpassade program.
Om tillverkare av porttelefoner följde standarder om användbarhet skulle nog många terminaler se annorlunda ut.
Kvalitetssäkring innebär bland annat att testa med verkliga användare i deras användningsmiljöer.

Metoder och kvalitetsverktyg för användbarhet

Det finns beprövade kvalitetsverktyg och internationella standarder med fokus på användbarhet. Med dem öppnar sig nya möjligheter för organisationer att utveckla produkter och tjänster som är träffsäkra, originella och lönsamma. En verksamhet som vill uppnå hög användbarhet behöver förmåga att:
1) Ta reda på mycket om användningssituationerna och kundbehoven.
2) Översätta insikterna till användbara produkter eller tjänster.
3) Prototypa och testa lösningar i verkliga användningsmiljöer.

Kundlyftet utbildar och hjälper organisationer höja sin förmåga att utveckla produkter och tjänster med fokus på användbarhet. Kvalitetsverktygen ingår i en metodik kallad tjänstedesign som stöds av flera standarder inom kvalitet, ergonomi och innovation*.

Kundlyftet utbildar i tjänstedesign

Kundlyftet lär ut metoder för kvalitetssäkring av användbarhet som utgår från kunskap om hur kunderna värderar produkter och tjänster. Kundlyftet har två unika utbildningsprogram i tjänstedesign som löper över flera månader, upp till ett halvår, för att lärandet ska få ordentligt fäste och bli del av en ny organisatorisk förmåga.
Du får direktcoachning under tiden du tillämpar kunskaperna i minst en verklig studie i din ordinarie verksamhet. Du lär dig jobba självständigt med metodiken tjänstedesign längs hela innovationsprocessen, från de breda utforskande kundbehovsstudierna, över de mer fokuserade lösningsnära prototyptesterna i verkliga användningsmiljöer, till införandet av färdigutvecklade lösningar.

* Exempel på standarder från SIS som stödjer användbarhet och tjänstedesign:
Enkelhet att hantera konsumentprodukter -Del 1: Användningssammanhang och användaregenskaper (ISO 20282-1:2006, IDT)
Användbarhet av konsumentprodukter och produkter i offentlig miljö – Del 2: Summativ testmetod (ISO/TS 20282-2:2013, IDT)
Ergonomi vid människa-systeminteraktion – Del 210: Användarcentrerad design för interaktiva system (ISO 9241-210:2019)
Ergonomi vid människa-systeminteraktion – Del 11: Användbarhet: Definitioner och begrepp (ISO 9241-11:2018
Ergonomi – Allmänna riktlinjer, principer och begrepp (ISO 26800:2011)
Kvalitetsledning – Kundtillfredsställelse – Vägledning för övervakning och mätning (ISO 10004:2018, IDT)
Innovationsledning – Ledningssystem för innovation – Vägledning (ISO 56002:2019)

On Key

Relaterat

Ledarskapets nivå 1 och 2: Förebild del 1

Som ledare är du en förebild, de andra tolkar allt du gör och allt du säger. Det ställer krav på dig. Jag berättar hur du bygger en grundhållning för att vara en förebild på ett sätt som stämmer för dig.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Värderingar del 2

Som ledare ska du berätta om dina viktigaste värderingar och ideal, och du ska fråga medarbetarna om deras. Det viktiga är hur du använder värderingar praktiskt och synligt i ditt ledarskap.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Värderingar del 1

Som ledare ska du berätta om dina viktigaste värderingar och ideal, och du ska fråga medarbetarna om deras. Det viktiga är hur du använder värderingar praktiskt och synligt i ditt ledarskap.

Ledarskapets nivå 1 och 2: Integritet

När du som ledare säger att du ska göra något spelar det roll att du också gör det. När det du säger och gör stämmer i medarbetarnas ögon, då kommer du att uppfattas som en ledare med integritet, och därmed pålitlig och ärlig.